Těžko se píše report z akce, na které jsem nebyl díky panu Absolónovi, do jehož díla jsem se začetl a nestihl tak bus směr kras. Za využití seriózních informací od Boba a Dejva D a drbů od bulvárního reportéra Standy to však bude snadné 🙂
V sobotu 1.11. bylo na ZUBu od rána podezřelé ticho. Zato na boudě bylo pořádně horko. Saigon se v noci nemohl dovolat na jistou žhavou linku, ono není divu, víno a malinovka dokáže nadělat nejen v žaludku pěkný zmatek ;). Kuča se ráno vzbudil se Zuzčinou podprsenkou. Agenturní zprávy neuvádějí více detailů, takže můžeme jen špekulovat, za jakým účelem se u něj dva prostorné košíky ocitly ;).
Dopoledne proběhl přesun na ZUB a mohlo se díky velkému počtu pracantů začít těžit z obou propastí. Standa, Kuča, Dejv, Zuzu, Saigon, Marťas, Zuzanáč, Dave D a Erik – tolik bádací sestava v první části akce, kdy se dočistila Jižní propast a v severní větvi se pokračovalo v koncové síňce Trucchodby.
Po obědě přijel Bob prakticky přímo z dovolené (jen doma vysadil rodinu a posbíral jeskyňářskou výbavu 😉 ) a mohlo tak začít prodlužování těžební dráhy v opačném směru než před 2 týdny – tentokrát směrem ke koncové síňce, kde byl napojen připravený segment ve tvaru oblouku. Dráha byla otestována vysokým provozem, kdy bylo do odpoledne z díry až na povrch vytěženo nějakých 70 kýblů.
Bob houknul na Dejva D, že má objev – Dušičkový komín. Dave se připlazil do síňky, ale nic u stropu neviděl. Onen komín je totiž u dna síňky – Bob při začišťování dna síňky odhalil začátek zřejmě odtokového kanálku, který začíná rozměrem 40×60 cm a svažuje se pod levou stěnu síňky. Vytěžen byl do hloubky téměř půl metru a při sondování nebyla ani hlouběji nalezena skalní stěna. Dokonce občas roxor v načervenalé hlíně nekladl velký odpor.
Během akce byl zároveň až na skalní dno očištěn počátek chodby, která vychází z koncové síňky a mírně stoupá – jelikož i výplň této chodby tvořila z většiny kyprá terra rosa, lze předpokládat, že souvisí s otvíraným kanálkem na dně a byla zanesena později než opačný směr Trucchodby, vedoucí k Severní propasti.
Z díry byly vytahány staré fošny, které měly původně sloužit k usnadnění transportu lóden Trucchodbou – člověk raději nechce pomýšlet, jak bychom zde nyní bez stropní dráhy prováděli transport sedimentu. V Severní propasti by se tak již nemělo hromadit céóčko vznikající hnilobným procesem a ke komfortu na čelbě přispěje vzduchotechnika opravená v celé své délce. V závěru akce Bob a Dave D tunili lanovku, takže hlavní technické práce na ZUBu jsou hotovy a můžeme se vrhnout vstříc kilometrům podzemních chodeb pod Skalkou 🙂